Monday, May 17, 2010

DeNgAn TeKnOLOgI MaKLuMaT SeGaLaNyA MuNgKiN

Wednesday, April 14, 2010


PROAKTIF DALAM KUTIPAN CUKAI TANAH

Kg Gulau Sik: 14 April 2010

Dulu-dulu pemerentah mengutip apa-apa cukai yang dikenakan dengan cara pegawai cukai yang dilantik pergi ke kampong-kampong untuk mengutip cukai..Mungkin pada waktu tidak banyak sangat sumber yang dapat dikutip dan maklumat pun tidak begitu banyak. Selepas itu kutipan cukai mula dilaksanakan disesuatu tempat khas apabila bilangan hakmilik semakin bertambah dan bilangan urusniaga dan bukan urusaniaga tanah semakin bertambah juga sesuai dengan pertambahan penduduk. Kutipan luar menjadi agak bermasalah pada waktu itu.

Walau bagaimanapun sekarang ini dengan kecanggihan dan kemodenan pengurusan tanah yang menggunakan teknologi maklumat sepenuhnya telah membolehkan urusan kutipan cukai tanah boleh dibuat diluar pejabat. Ini amat memudahkan kerana semua maklumat dapat dibawa keluar dari pejabat.




Pentadbir Tanah Daerah Sik turun ke padang untuk meninjau sendiri aktiviti Kaunter Bergerak Pejabat Tanah Sik. Program ini di Kompleks Penghulu Mk Sok, di Kg Gulau.


Pejabat Tanah Sik mengambil kesempatan dari kemudahan yang disediakan ini dengan juga mengaturkan beberapa program kutipan cukai tanah yang dikenali sebagai 'Kaunter Bergerak' dibeberapa lokasi strategik dalam daerah Sik ini. Antara tempat yang telah dilaksanakan ialah di Kg Gulau, Mk Sok. Adanya 'Kaunter Bergerak' ini telah memberi kemudahan kepada pemilik-pemilik tanah untuk membayar cukai tanah tanpa perlu pergi ke Pejabat Tanah di Pekan Sik. Ini akan mengurangkan kos untuk pengangkutan mereka dan juga masa dapat dijimatkan yang diboleh digunakan untuk kerja-kerja berfaedah lainya.

Pada peringkat awal ini mungkin agak kurang memberangsangkan kerana kemungkinan dari segi pengetahuan akan kemudahan ini belum lagi menyeluruh. Pejabat Tanah Sik akan berusaha dengan lebih giat lagi untuk menjalankan kempen Bayar Cukai Tanah dan mempromosikan 'Kaunter Bergerak' dikalangan pemilik tanah
 
asredha
teratak kasih
alor setar

No comments:

Post a Comment