Monday, October 10, 2011

Isu Aduan Awam : Permohonan Pembahagian Harta Pusaka

10.10.2011
Kutipan: Mohd Asri Redha
Inilah kita penjawat awam... sentiasa terdedah dengan complain dan aduan ...  pakat2lah kita jaga diri dan jabatan kita... Nak 'complaint' sekarang bukan susah .. masuk dalam internet satu dunia boleh tau.....

http://www.aduanrakyat.com.my/dimana-kewibawaan-pejabat-tanah-daerah-sik


Dimana kewibawaan Pejabat Tanah Daerah Sik?


April 26th, 2011
Author: admin

Pada hari Ahad jam 10.30 pagi bersaman 24.4.2011 saya dan bapa telah berurusan dengan Pejabat Tanah Daerah Sik.Urusanya ialah untuk menyemak status permohonan tanah Pesaka kerana urusan permohonan telah dibuat pada 25.8.2009 tetapi masih belum selesai dan memakan masa selama hampir dua tahun.

Dalam tempoh tersebut setiap kali bapa atau abang ataupun saya sendiri pergi ke Pejabat Tanah untuk membuat semakan permohonan dengan membawa slip bayaran sebagai bukti urusan permohonan, kerani kaunter bahagian Pusaka hanya melihat surat tersebut dan memaklumkan ” permohonan dalam proses ” tanpa membuat semakan terlebih dahulu.Saya sertakan butiran bil tersebut seperti dibawah:

No Siri Resip Bil Pelbagai Bayaran E062959
No rujukan Fail PTS(P) 36/1375(S)
Jumlah Bayaran RM 10.00
Penerima Bayaran FARAH DIANA BT SUDIN
PT.SIK/50 BAYARAN PEJABAT TANAH 20090825ADO7008
Bertarikh 25-08-2009 09:08:42 AM

Semakan kali pertama telah dibuat selepas 5 bulan dari tarikh permohonan. Menurut kerani kaunter bahagian Pesaka semasa permohonan mula-mula dibuat dahulu memberitahu, tempoh permohonan sehingga siap diproses memakan masa sekitar 5 bulan.

Kami membuat semakan permohonan tersebut setiap sebulan sekali ataupun dua bulan sekali dan amat mengharapkan permonan cepat selesai.Tetapi amat mendukacitakan apabila jawapan yang di beri oleh petugas kaunter bahagian Pusaka adalah sama iaitu ” permohonan dalam proses” dan meminta pihak kami bersabar.

Pada 24.4.2011 kami sekali lagi membuat semakan dan alangkah terkejutnya dengan jawapan yang di beri oleh kerani kaunter bahagian Pusaka Pejabat Tanah Daerah Sik.

Menurut kerani kaunter bahagian Pesaka No Fail tidak wujud dan permohonan tidak pernah didaftarkan.Kerani tersebuut telah membuat rujukan dengan Pejabat di Alor Setar dan jawapanya tiada Fail permohonan disana.Saya telah mendesak berulang kali supaya dibuat semakan secara teliti.Jawapan yang diterima tetap sama. Kerani kaunter menyalahkan kerani terdahulu kerana tidak memproses permohonan.Saya meminta untuk berjumpa dengan CC untuk mendapatkan penjelasan, beliau juga memberi jawapan yang sama.Seterusnya saya meminta kebenaran untuk berjumpa dengan pegawai di Gred lebih tinggi untuk mendapatkan penjelasan.Malangnya semua pegawai tidak ada di pejabat dan alasanya semua pegawai menghadiri upacara di istana Sultan Kedah.

Saya ke pejabat DO berhadapan dengan Pejabat Tanah untuk mengadu masalah ini tetapi kerani di kaunter pertanyaan berkata urusan ini perlu diselesaikan di Pejabat Tanah dan tidak perlu campurtangan DO.

Semua jawapan yang diberi menunjukan sikap tidak bertanggungjawap pihak Pejabat Tanah Daerah Sik.Amat mendukacitakan kerana saya adalah anak watan Sik dan juga seorang penjawat Awam Persekutuan.

Saya ingin bertanya kepada pihak berkenaan.Permohonan tersebut bukan di proses olah seorang kerani sahaja.Mesti melalui beberapa peringkat seperti CC dan kelulusan pegawai.Soalanya dimanakan tanggungjawab mereka?

ke Dua, setiap resip bayaran bernombor siri.Fail juga di tulis mengikut no turutanTidakah pihak pengurusan sedar apabila satu transaksi tersilap dan no fail melompat dan tidak mengikut turutan?

ke Tiga, apabila kerani menerima sesuatu bayaran dia mesti tahu atas urusan apa transaksi tersebut berlaku.Dan apabila habis tugas kerani kaunter waktu petang beliau akan print out semua transaksi dan jumlah kutipan .Kerani peringkat CC akan menyemak transaksi dan mengira kutipan pada hari tersebutTidakah CC atau pegawai tidak memeriksa kesilapan ini?

Paling memalukan ialah kelemahan Pegawai peringkat atasan, tiadakah pemantauan dibuat?
Saya dimaklumkan kerani yang memproses permohonan tersebut bermasalah dan telah ditukarkan ke Pejabat Tanah Daerah Baling.Kalau sudah tahu beliau bermasalah mengapa diletakan di kaunter barisan hadapan?

Paling mendukacitakan tanpa perasaan bersalah kerani kaunter menghulurkan borang permohonan dan meminta supaya membuat membuat permohonan baru.

Pengalaman ini membuat kami sekeluarga hilang kepercayan kepada ketelusan pihak Pejabat Tanah dan tidak mudah untuk kami menerima ungkapan “Rakyat di dahulukan pencapaian diutamakan”.

Sekian.

By: Zulkifli Bin Hussin






No comments:

Post a Comment